fredag, februari 25, 2011

Liten, Liten

Liten är en bestämd liten människa. "Nej" är liksom hennes utgångsläge. Hon säger nästan inga ord trots att hon är snart ett och ett halvt år, men hon gör sig förstådd ändå. När hon var runt ett kom hon på att hon kunde skaka väldigt bestämt på sitt håriga lilla huvud för att "säga" nej. För bara några veckor sedan kom hon på att hon kunde nicka med huvudet för att "säga" ja. Hon gör det lite tveksamt när hon får en fråga, som att hon först tänker skaka på huvudet, men sedan kommer på att "ja, men just det, här höll jag ju med - hur var det jag skulle göra nu då? Jo, först hakan uppåt och sedan nedåt".

Och min älskade dotter, även om jag inser att jag kommer få många konflikter med dig utifrån denna uppmaning så: Sluta aldrig med det, du kommer behöva dina tydliga "nej" här i livet.

Jag blir så sorgsen och orolig för Liten ibland. Inte just för Liten, mer för att hon är tjej. Och för att vårt samhälle fortfarande inte har förmågan att ta ställning för tjejer som utsätts för övergrepp. Om en tjej har en relation med en kille och både säger och skriver till honom att hon inte vill ha analsex och sedan när han våldtar henne analt även under våldtäkten ber honom sluta - visst kan hon anses ha varit ganska tydlig med att försöka få pojken förstå att hon inte ville? Det tycker inte Sverige.

En 14-årig, lätt utvecklingsstörd tjej, rymmer från sitt familjehem, dricker sig berusad, hamnar i en spellokal där hon bjuds på cannabis och sedan mot betalning har sex med ett antal män, tar lite paus då och då för att dricka, röka och spy och sedan fortsätter ha samlag med dessa män (och tro inte att pengarna går till henne, nej, hennes hallick spelar poker för dem där i spellokalen) och några veckor senare åter igen rymmer och liknande procedur upprepas fast nu i en lägenhet dit männen blir inringda. Tjejen säger efteråt att en del samlag var mot hennes vilja, en del ville hon ha, några män var hotfulla och våldsamma och andra snälla. Männen säger att de inte förstod att hon var så ung, de trodde att hon var en bra bit över 15 år. Så nästan alla frias, just för att de inte hade någon skälig anledning att tro att hon var under 15 år. Så agerar Sverige.

Så Liten, eftersom du nu har en snippa istället för snopp och vårt samhälle är som det är så hoppas jag att ditt utgångsläge fortsätter vara tydliga nej, hela tiden, för att sedan kanske bli ja - när du har fått tänka efter en stund, höj gärna rösten, ta plats och finn dig inte i att dina rättigheter trampas på (utan att för den skull trampa på dina medmänniskors rättigheter).

6 kommentarer:

Hans sa...

"Så nästan alla frias, just för att de inte hade någon skälig anledning att tro att hon var under 15 år. Så agerar Sverige"

Precis, men det ska vi ändra på med den här namninsamlingen: http://bit.ly/fwMWl2

Och för alla som har facebook, här finns en plats där vi kan samlas och organisera protester: http://www.facebook.com/home.php?sk=group_164590260260319

Mvh

Hans Ekbrand

Anonym sa...

Nu måste man ju komma ihåg att de flesta kvinnor inte har erfarenhet av respektlösa män. Vad som ökar risken betänkligt är one-night-stands så säg till din dotter att hålla sig ifrån dem.

Bina sa...

Anonym: Det stämmer inte. Det ställe där kvinnor i störst utsträckning riskerar att utsättas för våld (både fysiskt, psykiskt och sexuellt) är i sitt hem av en man som de har eller har haft en nära relation till.

Och jag tänker inte säga åt min dotter att hålla sig ifrån one night stands, jag ska lära henne att hon har rätt till sin sexualitet. Däremot tänker jag lära mina pojkar att om de så har hela inne så är det bara att dra ut den om deras partner säger nej.

Bina sa...

Hans: Tack för tipset! Och så blev jag lite nyfiken; är du den Hans Ekbrand som skrivit avhandlingen "Separationer och mäns våld mot kvinnor"?

Hans sa...

Ja, det är jag.

Anonym sa...

Anser att alla som rostar pa riksdagspartiet istallet for den enda oppositionen,SD, ar lika medskyldiga till dessa overgrepp som svinen i riksdagen som bara vill straffa offer, aldrig forbrytare