onsdag, april 02, 2014

Uppsala mötte mig med ett inte så trevlig intryck

Kommer till Uppsala med buss. Tågtaxi beställd. Min buss inkommer några minuter för sent. Jag går direkt dit jag ser taxibilar och hittar en skylt framför centralstationen där det står "Tågtaxi". Jag pratar med en taxichaufför där, men han säger att det är taxibilarna bakom skylten som kör tågtaxi. Där finns några chaufförer som jag går fram till, men ingen av dem har min körning. Jag tar upp min mobil och ser att det är någon som ringt mig 12:36 och jag ringer då upp det numret 3 gånger innan 12:39. Det numret är upptaget de gånger jag ringer. En taxichaufför i taxi frågar om det är jag som är Sabina. Jag bekräftar. Han meddelar att han har direktiv att vänta sex minuter på kunden och därefter ringa. När jag inte svarade så avslutade han beställningen. Han är snäll och lånar ut sin mobiltelefon så att jag får ringa flygtaxi. Jag pratar med Johan på Flygtaxi, trafikledningen Storstockholm Uppsala. Han uppger att chauffören väntade på mitt tåg och har fått betalt för sin väntetid och att bokningen nu är stängd eftersom de har möjlighet att stänga bokningen efter 10 minuter.

Jag informerar att jag åkte buss, han uppger att det står tåg 804. Jag informerar att min buss var sen in, att jag missade ett samtal och sedan ringde upp tre gånger innan dessa 10 minuter passerade, men att det var upptaget. Han menar att de inte fått information om att det var en buss och att de ringt mig. Jag förklarar åter att jag ringde upp tre gånger innan de tio minuterna hade passerat och att det var upptaget. Johan säger då att han och hans kollegor är x antal stycken (tror att han sa 3) och att det inte varit upptaget. Jag informerar att jag ringt det telefonnummer som ringt upp mig. Johan informerar att jag ringt direkt till chauffören och inte till dem. Jag informerar att det är självklart att jag ringer det nummer som ringt mig, inte något annat eftersom jag inte fått någon information om att det ens fanns en tidsgräns på tio minuter eller att jag skulle ringa till något särskilt nummer om bussen var sen. Johan uppger att det är information jag skulle ha fått från Resebyrån. Det har jag inte fått. Jag frågar om Johan och hans kollegor ringt mig från något annat nummer när han hänvisar till att de sökt mig och jag inte svarat. Det har de inte utan det är ju chauffören som ringer upp. Jag säger igen att jag har ringt tillbaka till chauffören 3 ggr innan 12:39, men att det varit upptaget. Johan säger att han inte kan göra något åt att jag ringer chauffören och att det då är upptaget, nu är resan avbokad. Jag frågar vad jag ska göra nu eftersom jag var på plats innan 10 minuter hade gått och att jag även ringde 3 ggr innan 10 minuter hade gått. Vid det här laget är jag rätt arg och det hörs. Jag blir inte den smidigaste personen när jag blir arg utan då kommer min noshörningssida fram till 110%.
Johan säger i alla fall till slut att han vill prata med sina kollegor, vilket gör mig lite hoppfull. Men det hade jag inget för eftersom Johan återkommer med beskedet att han inte kan göra något, att resan är avbokad och att chauffören fått betalt för väntetiden och att jag i så fall får boka en ny resa. Johan informerar att jag har möjlighet att reklamera resan. Jag uppger att jag kommer göra så och ber om namnet och får förnamnet. Jag ber om efternamnet men Johan säger att det räcker med Johan. Jag frågar om det bara finns en Johan på hela Flygtaxi i Sverige på ett kanske lite argt sätt: Jaha, så du menar att det bara finns en Johan på hela flygtaxi i hela Sverige? med en röst som är några tonsteg ovanför mitt vanliga röstläge. Johan säger att det räcker att jag uppger att jag pratade med Johan på Flygtaxi, trafikledningen Storstockolm Uppsala. Jag lägger på efter att jag berättat att jag tycker att den här servicen är under all kritik. Jag är så arg att jag nästan gråter när jag lägger på.
När jag pratar med taxichauffören igen uppger han att deras direktiv är att ringa kunden efter 6 minuter och om kunden inte svarar så avbokar de resan. Nu börjar jag ju undra vid vilken tidpunkt som taxiresan avbokades - Flygtaxi säger att det är en gräns på 10 minuter och taxichauffören har direktiv från företaget på 6 minuter. 4 minuters skillnad således, vilket innebär att taxichauffören kanske avbokade min tågtaxi redan innan de 10 minuter som Johan hela tiden pratar om hade passerat. Taxichauffören uppgav också att det finns en möjlighet att få en tågtaxi även om den är avbokad för en tilläggskostnad på 85 kr. Detta fick jag ingen information om från Johan utan han sa att jag fick göra en ny bokning.


Jag ringde till Resebyrån för att göra en ny bokning och vi överenskom att jag skulle ta en vanlig taxi, betala med företagskortet och sedan lösa detta i efterhand.Hela min lunch hade nu gått men jag kom i alla fall fram till kursen i tid!

Inga kommentarer: