tisdag, januari 07, 2014

Ledigt blir stressigt?

Jag har inte jobbat heltid  på länge, har jobbat 90%. Det här året blir Liten fem år och nästa höst börjar hon skolan. Så jag tyckte det var på tiden att vara hemma lite mer medan jag har möjlighet. Så från och med nu är jag ledig en dag i veckan. Funderade ett tag på att vara ledig två eftermiddagar istället. Eller att gå hem tidigare varje dag. Fast för mig är det verkligen inte samma sak att gå hem tidigare som att vara helt ledig. Jag behöver den där känslan kvällen innan att "i morgon är jag ledig, i morgon kan jag bara ta det lugn på morgonen". Den är viktig för mig.

Det ska bli så skönt!

Men. Det skapar även stress för jag vet ju att under den här tiden när jag varit ledig en dag varannan vecka så har den veckan den lediga dagen infallit på varit lite av ett stressmoment. Det går inte att hinna fem dagars arbete på fyra dagar. En arbetsdag bort är en arbetsdag bort. Jag har diskuterat med min chef och sagt att jag har svårt att prioritera bort saker, men har blivit bättre och bättre på det. Jag kommer ha fokus på mitt operativa arbete och försöka prioritera bort poster inom det strategiska arbetet. Jag hoppas att min stress inför detta kommer lägga sig och att jag kommer kunna landa i min tanke: att det är SÅ värt det för att få vara med kidsen hela och delar av min lediga dag.

3 kommentarer:

Z sa...

Det är svårast ju att inte jobba 100% när man faktiskt jobbar 85%. Man får inte betalt för det, ingen tackar en och man tjänar absolut inget på det. Bra att du fixar det bättre och bättre. Det är svårt. Var är dina dagliga bilder???

Bina sa...

Jag jobbar aldrig 100%. Nästan alltid mer och nej, ingen tackar mig kanske specifikt för just de timmarna, men jag får mkt cred för det arbete jag gör, både av ledning och de jag träffar. Tjänar på det gör jag i massor, dock inte i pengar ; )

Jag skrev ju att bilderna inte kommer publiceras varje dag. Hoppas få en stund i eftermiddag när jag kan sätta mig och välja bilder för dag 5 och 6!

KaosJenny sa...

Jag håller helt klart med om att det inte är lätt med balansen när man jobbar deltid men jag tycker att min dag är värd det. Jag tror att jag är effektivare på jobbet de dagar jag är där. Torsdagarna är guld värda när man kan göra lite vad man vill. Lycka till med din lediga dag. Kram