tisdag, september 11, 2012

Gillar snabba lösningar

För några år sedan bestämde Lilla Stadens kommun att alla bilar som vi leasade skulle få en dekal med kommunloggan på och texten Lilla Stadens kommun. Det var en diskussion kring detta då och många i min förvaltning tyckte det var lite tokigt att så öppet skylta med att det var en kommunbil.

För mig har det ganska många gånger blivit lite tokigt och inneburit en del långa omvägar, promenader och sådär. I bästa fall kan det vara kontraproduktivt att köra omkring på personer med skyddade personuppgifter i en bil där det ganska tydligt framgår varifrån de kommer. I sämsta fall kan det vara direkt farligt för den personen.

Så häromdagen när jag kom åter till kontoret efter att ännu en gång ha parkerat bra långt bort från slutdestinationen eftersom förövaren fanns i närheten så sprang jag på förvaltningschefen. Jag framförde ett önskemål att några av våra bilar kunde få sin logga och namn borttaget av ovan nämnda skäl. Hon förstod mitt önskemål, men ville tänka över det hela.
- Absolut! Det har ju varit så här i några år så om du tänker en tid gör varken till eller från.
- Åker du mycket i jobbet?
- Ja, nästan alltid någon resa per vecka, oftast fler. Ibland med kunder, ibland utan.
Hon är tyst en stund och sedan säger hon:
-Jag tror jag har en lösning. Vi har tänkt prova hur det blir om vi istället för att leasa bilar använder oss av taxi. Jag ska prata med min medarbetare så att hon skriver upp dig på listan över dem som ska ingå i en försöksverksamhet under en tid. Vad tror du om det?
- Det låter jättebra så länge som jag får ha med mig kunder i bilen.
- Ja, men självklart!

SÅ himla najs med en förvaltningschef som inte bara förstår problemet utan också snabbt kommer på en lösning!

Inga kommentarer: