torsdag, november 07, 2013

Tålmodig

Jag har dåligt tålamod. HATAR att stå i kö till exempel.

Men i mitt jobb måste jag ha tålamod. För att jobba med förändring tar tid. Det är inte alltid jag får möjlighet att se stora förändringar, men ofta har jag möjlighet att se människor ta små steg i rätt riktning.

Men så ibland. Efter en lång kontakt kan jag få förmånen att vara med vid stora händelser. Som att till exempel vara med i ögonblicket när en våldsutsatt kvinna bestämmer sig att göra en polisanmälan mot den man som har utövat våld. Eller när hon kliver in över tröskeln till sin blivande lägenhet för första gången. Eller när barnet tillsammans med mig berättar för sin våldsutövande förälder hur det kändes att bli utsatt för våld från någon barnet älskar och att se hur den föräldern orkar ta emot det på ett bra sätt.

Det är så häftigt. Och belönande.

Inga kommentarer: