måndag, september 23, 2013

#romgate

Ja, jag vet inte.

Jag blev så ledsen. Och så arg. Som jag inte blivit på länge.

Ett "biologiskt baserat register". Av romer. Som sedan många, många år tillbaka diskrimineras, förföljs och dödas i Europa utifrån sin etniska bakgrund.

Jag hittar inte riktigt ord för hur illa det är. Och inte blir det bättre när polisen först försöker bortförklara sig och menar att det inte är ett register utan det är en fil... Sedan avslutar polisen med att säga: "Jag har förståelse för att man kan reagera på uppgifterna som de är beskrivna i Dagens Nyheter. Vi jobbar just nu på en beskrivning och förklaring till det här så man inte känner sig så illa till mods som man annars skulle göra".

Den beskrivningen vill jag se...

Jag förutsätter att ansvariga chefer kommer få lämna sina poster.

1 kommentar:

KaosJenny sa...

Mm, verkligen värdelöst. Man tror knappt att det är sant...