torsdag, maj 03, 2012

Dags att göra sig redo

Ikväll ska jag föreläsa "om något aktuellt ämne inom det jag jobbar med" för Lilla Stadens Round Table-förening. Ska bli roligt som vanligt och lite extra kul med tanke på att det oftast är så att de föreningar eller sammanhang där jag föreläser är kvinnor överrepresenterade. Att få ge mer kunskap om våld i nära relation till män känns lite najs faktiskt; hur ser våldet ut, vilka varningssignaler finns det, vad finns det för hjälp att få etc? Jag har en timme på mig och tänker ge en baskunskap i ämnet mäns våld mot kvinnor, konsekvenser för barnen och lämna ut denna av mig m-y-c-k-e-t omtyckta poster om tio saker män kan göra för att förebygga våld i nära relation.

För någonstans har det ju blivit lite tokigt när det gäller det här med mäns våld mot kvinnor (och jo, jag vet att även män utsätts för våld och för individen är det ju lika illa oavsett kön, men det är inte ett globalt samhällsproblem på samma sätt som mäns våld mot kvinnor är). Det är ju främst kvinnor som arbetar med att förebygga och ta hand om konsekvenserna av mäns våld mot kvinnor. Borde det inte vara män som i större utsträckning än kvinnor tar ansvar för att män slutar använda våld i nära relation?


Inga kommentarer: