torsdag, mars 22, 2012

Det svåra arbetet

Det var ju rätt många år sedan jag arbetade med myndighetsutövning i socialtjänsten, men nu har jag fått göra ett tillfälligt inhopp. Just nu är vi på upploppet och vrider och vänder på meningar och ord och formuleringar. Så det ska bli tydligt, korrekt och med barnet i fokus.

Och åter igen inser jag att vissa saker inte förändrats speciellt mycket när det gäller myndighetsutövning i socialtjänsten. Jag har fortfarande Bo Edvardsson på min ena axel. Jag känner fortfarande en oerhörd ödmjukhet inför den makt myndighetsutövningen innebär. Och åter igen önskar jag att det fanns ett facit, att vi kunde se in i framtiden, men i brist på det är min vägledning att jag ska kunna se det här barnet i ögonen om tio, tjugo år och säga att utifrån det vi visste då trodde vi att det här skulle bli det bästa för dig.

Inga kommentarer: