onsdag, november 28, 2012

Blir så förbannad!

Läser att rättsväsendet inte tycker att ett nej är ett nej trots allt...

"Det finns ett problem här och det är att man tutar i unga kvinnor att ett nej räcker. Även om ett nej är ett nej räcker det inte att säga det för att det ska vara en våldtäkt. I mina ögon finns det inget som helst tvivel att den här kvinnan upplevt det här som övergrepp. Men mannen har inte förstått det."

Så säger åklagaren. Så att säga nej och att knipa ihop benen och sedan låta kroppens biologiska försvar rycka in och inte falla för varken fight eller flight utan freeze innebär att du rent juridiskt inte har blivit våldtagen.

Och ibland kan jag undra varför jag envisas med att säga till min tonåring att ett nej alltid är ett nej även om du har hela inne, när samhället envisas med att gång efter annan visa honom att så inte är fallet. Men jag gör det för att om vi som tycker att ett nej är ett nej annars är det våldtäkt tycker det tillräckligt högljutt så borde väl domstolarna till slut hålla med?!

Framför allt undrar jag vad jag ska säga till min Liten. Vad behöver hon i framtiden göra för att försäkra sig om att den som genomför ett samlag med henne trots att hon både sagt nej och håller ihop låren ska förstå att det är ett övergrepp? VAD?!

Inga kommentarer: