måndag, december 01, 2008

Fluffiga saffransbullar anyone?

Jag har provat en massa olika recept på lussebullar; med kesella, creme fraiche, läsk. Jag tar så lite mjöl det är möjligt utan att få hela lussebulledegen hängades i handen. Men ändå lyckas jag inte få sådär fluffiga lussebullar som bagerier säljer. Deras har mattare yta och fluffar inte ihop och hårdnar till sig efter en natt i plastpåse - men det gör mina. De blir någorlunda goda om jag fryser dem direkt och tinar försiktigt i mikron. Har hört talas om, men inte hittat, ett recept som innehåller potatis. Är det någon därute som har ett recept på fluffiga lussebullar? Ge det till mig i så fall!

6 kommentarer:

Z sa...

Eller så går du bara till bageriet eller till statoil och köper in en bunt och skiter i att baka egna...?

Bina sa...

Jo, fast enligt min bedömning så har (och håll i dig nu!) ICA MAXI de godaste lussebullarna i Lilla Staden! Dessutom är det ju en speciell och trevlig känsla att få äta det jag själv gjort och så blir det ju dyrt att köpa 50 lussebullar på ICA...

Anonym sa...

Vad skall du med 50 st till??

Johanna sa...

Vi har lagt ner lussebullebakandet (det slutade alltid med att det låg kvar en påse i frysen runt midsommar sådär) och bakar numera bara "Saffranslängd med vit choklad" - så vansinnigt gott! Receptet hittar du på ica.se

Bina sa...

Anonym: Eeeeeh...äta såklart!

Bina sa...

Bak recept: Får väl ta och prova ditt recept till årets lussebak då!