lördag, juli 23, 2011

Morgon

Åttio människor dödades på Utoya. Över femhundra ungdomar var där. I går eftermiddag genomlevde över tusen föräldrar sin antagligen värsta eftermiddag. En del av dem får aldrig hem sin dotter eller sin son. Gärningsmannen är norsk och har kopplingar till högerextremism. Han ser helt vanlig ut på de foton som publicerats. Terrorismen har många ansikten, hans är ett.

"Terrorism can never be accepted.We must fight it togheter with methods that do not compromise our respect for the rule of law and human rights, or are used as an excuse for others to do so."
- Anna Lindh

Det finns flera perspektiv på den här händelsen, dels på samhällsnivå och på individnivå. Och när jag kom upp till övervåningen igår och såg på mina sovande barn så slog mig åter igen insikten att vissa saker kommer jag aldrig kunna skydda mina barn från, hur mycket jag än vill. Den känslan av maktlöshet skapar ångest, men den är en del av föräldraskapet.

1 kommentar:

KaosJenny sa...

Mm, vissa saker kan vi aldrig skydda oss ifrån. Men vi kan engagera oss, älska och leva som om detta vore vår sista dag... Terrorism kan aldrig bekämpas med annat än mod från många. Kram