torsdag, juli 21, 2011

Ännd ajm håom!

Jo, visst har vi fina stunder på Holmen, på altanen, på bryggorna, på flotten, framför brasan. Absolut.

När jag pratar semester på jobbet eller med vänner eller i andra sammanhang så finns det alltid en hoper människor (och det känns som att de är i klar majoritet) som tycker att det är lite charmigt med semester i en stuga eller husvagn eller båt där det inte finns rinnande vatten, avlopp och el. Konsekvenserna av detta är ju; ingen vattentoalett, ingen möjlighet att duscha (om det mot all förmodan skulle råka vara så att den svenska sommaren inte består av sol och 23 grader varmt...), inga diskmaskiner, dammsugare, tvättmaskiner, ingen möjlighet att ladda laptopen. Kylskåp och spis kan det finnas om det drivs på gasol och ladda mobilen går det ju att göra i ett vanligt 12-voltsuttag. Ja, jag vet inte jag, men jag tycker inte det är charmigt ALLS. Av allt jag räknat upp saknar jag mest dusch, toalett och möjlighet att ladda laptopen.

Sammanfattningsvis citerar jag min körkollega:
"Jag tycker inte att det är semester när jag behöver göra saker som jag inte ens behöver göra hemma i vardagen."

P.S. Jag är väldigt tacksam för att jag aldrig behöver handdiska på Holmen, det sköter Sportfiskaren. D.S

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad har du för j- a familj som inte lyssnar på vad du vill göra på din semester! Jag tycker du är stark som står ut!

Kay sa...

Diskmaskin i form av maken. Och dammsuga och tvätta ska man inte göra på semestern och om det mot förmodan behöver tvättas gör man det gnolandes invid en tvättbalja på gården medan man lyssnar på P1 Sommar. Det är semesterversionen av hushållsarbete :)
Laptopen förpassas till en mörk städskrubb dit ändå ingen har ärenden till under ledigheten.
(Ett MEN-tips vid abstinensbesvär: Jag vet att brorsan laddade sin laptop på holmen. Han hade nån specialgrejs till 12V-batterier så att det gick att ladda vid svagström. Finns att köpa för en billig penning.)

Bina sa...

Anonym: Det är ju ingen som tvingar med mig till Holmen, helt fritt valt, än så länge är saknaden efter barnen värre än avsaknaden av moderniteter, men när de flyttat hemifrån så...

Jäntan: Tack för tipset, Sportfiskaren nämnde något om detta, men jag hann aldrig kolla upp det innan vi for, måste fixas till nästa gång (år).

Fru M sa...

Välkomna hem. Visst e det nyttigt att utsätta sig så att man kan uppskatta vad man har hemma.

Jag tycker det är bra att det är primitivt så ni längtar och kommer hem snabbt igen och ger lite liv, rörelse och berättelser från granngården. I kväll berättade LK för mej att era morötter hade mognat nu :-)

Bina sa...

Tack. Vi tycker också det är skojsigt att Lillkillen lämnar lite lägesrapporter i tid och otid om vårt privatliv *host, host* ; ) Och bara läääääääängtar till dess att Tigern förgyller vår vardag med lägesrapporter från er, he, he, he.

Miss Gillette sa...

Handdiska kan jag leva med, men i övrigt håller jag med dig. Semester för mig tror jag i första hand är att komma bort från alla måsten. Ett mentalt tillstånd, alltså, mer än nåt annat. Men jag känner mig inte ledigare för att jag befinner mig i en primitiv miljö.