lördag, december 25, 2010

Juldagsmyyyyyyyyyser!

Julafton har firats. Det var lika härligt som vanligt. Att vara den som skapar och upprätthåller jultraditioner. I år var vi färre än vi varit på fyra, fem år. I sista stund bestämde sig Sportfiskarens föräldrar att inte ge sig ut på vintervägarna, ett klokt beslut efter det bara är 73-åriga svärfar som kör.Båtsman (Sportfiskarens brorsa) firar med sin nya tant och hennes föräldrar på Gran Canaria (hur medelålders har man inte blivit då?! Och det passar ju bra eftersom han fyllde 40 i år). Efter sjukdom och skada hade tack och lov mina föräldrar tillfrisknat tillräckligt för att komma.

Vi brukar annars ha knytis till jul, men nu blev det mesta upp till oss att fixa och utan Sportfiskaren hade julbordets utbud blivit betydligt magrare. Han är verkligen en klippa i köket (också) min man. Efter maten var det lite smyga och fixa och trixa och se hur Lillkillen ställde fram stolar framför fönstren för att hålla utkik efter tomten. Och glädjen när han kom och så öppnandet av julklapparna (är extra nöjd att Liten bara fick könsneutrala julklappar). Överflödet av julklappar uteblev således i år och det var ganska skönt. Förra året när både svärföräldrar, Sportfiskarens brorsa, min brorsa med familj och Stora Killen var hemma så var det så mycket julklappar att det kändes jobbigt. Shit liksom, här dör folk i världen och i vår stad finns det kids som inte ens får en julklapp och barnen i vårt hus fick så många att de knappt orkade öppna alla...

Som vanligt avslutade jag julaftonen med midnattsmässa och när jag kom hem väntade en mycket vaken Liten och Sportfiskaren framför tv:n. Så jag fick somna in med en liten söt unge tätt intill mig inatt. Det är väl julens under det!

Juldagen är alltid soft och najs tycker jag. Fru M och jag har varit ute och gått en timme och snart är det dags för lunch. Ikväll kommer vi förhoppningsvis tömma kylskåpet på överflödet av julmat genom att bjuda Fru M med familj på middag. Och tänk, det fanns en bit kvar av semifreddon hon gjort - det ser jag verkligen fram emot!

1 kommentar:

KaosJenny sa...

Härligt, Juldagsmyys är liksom kravlöst. Vi hade också det rätt lugnt på julklappsfronten. Skönt, annars kan man bli rätt matt av prylöverflöd... Julkram