måndag, november 28, 2011

Predikanten

Igår var jag på adventsgudstjänst. Och lyssnade till en predikan som gjorde mig både glad, rörd och stolt.

Alla kanske inte vet det här, men i samband med Domsöndagen avslutas kyrkoåret och nu är det således ett nytt kyrkoår. Det här kyrkoåret ska Svenska Kyrkan i Utlandet fokusera på Trygga Män på olika sätt. Under jul tar Svenska Kyrkan upp kampen mot våldet.

Eftersom jag arbetar med mäns våld mot kvinnor är jag alltid lite extra glad när fler än jag lyfter frågan. Gårdagens predikan gjorde mig mycket stolt över att tillhöra min församling. Under predikan pratade kyrkoherden om att det behövs fler trygga män, både i världen på höga maktpositioner, men också i hemmet. Män som använder makten till att göra positiva förändringar för de som är svagare, män som avstår från alkohol under julen så att barn får en jul utan berusad pappa, män som inte kränker, hotar eller utövar våld mot kvinnor under julen, utan är trygga pappor.

Ja, jag vara tvungen att stanna kvar och tacka kyrkoherden för predikan och säga att jag tycker han är modig som vågar prata om sådant andra väljer att inte prata om, att våga säga att det är män som i stor utsträckning har ansvar för att kvinnor och barn ska få en jul utan missbruk och våld.

2 kommentarer:

KaosJenny sa...

Åh, vad bra! Kyrkan har en stor roll i samhället och kan påverka en hel del... Kram

Bina sa...

Ja, verkligen, ibland tror jag inte de förstår det!