söndag, maj 03, 2009

Bortskämd

De senaste veckornas väder har ju gjort mig ganska bortskämd med sol och värme så idag när det var molnigt och lite vanlig majtemperatur så kändes det kallt och trist. Jag vill ha värme och sol!

Minns med fröjd sommaren 2006 då jag var föräldraledig med lillen. Vi hade några fina dagar i maj och i månadsskiftet maj/juni åkte vi till södra Frankrike för att hälsa på brorsan. Förutom cirka tre minuters molnighet (när jag skulle bada i medelhavet - badet ställdes in) så var det strålande solsken hela vistelsen. När vi kom hem igen sprang jag ut med lillen så fort det blev tillräckligt varmt ute, typ vid nio på morgonen. Jag lade mig raklång på en filt med en bok, fällde upp parasollet, placerade lillen i dess skugga och strödde ut lite leksaker kring honom och så bara njöt vi - hela dagen. Stora killen kom hem vid två och då var det dags för mellis på filten. De första veckorna med sol dammsög jag knappt och lagade ingen lunch (helammade nästan fortarande, jag åt fil, maken veckopendlade och stora killen fick mat i skolan). Efter några veckor vågade jag stanna inne några stunder för hushållssysslor trots det vackra vädret.

Ja, det var en underbar sommar, 2006, solig och varm. Jag önskar mig väderfavorit i repris denna sommar!

4 kommentarer:

Z sa...

KOmmer ihåg att lillkillen såg ut som en lätt bränd pepparkaka.... Du vet att det finns solloition till barn va? Eller bra sådanan soldräkter som ser ut som dydräkter.... ;-)

Bina sa...

Solskydd?! Tycker nog att det räcker med en dos dna från Ecuador ;-)

Anette sa...

Nu kommer rödpekan från Norrland och lägger sig i... hon borde använda solskydd och har det på näsan från gång till annan...om du får så fint väder nere i K-hamn så får du en inneboende. Jag kommer och ger mig inte av förrän det blir fint hemma :-)

För övrigt blev min kollega Christer stormförtjust i din blogg då du skrev om båten som inte var med i matchen och redarns inläggg. Han garvade hjärtligt och blev glad över dina formuleringar!!

Bina sa...

Hojtar till om vädret håller i sig - du kan få sol, rum och mat (eller något åt det hållet) mot att valla snabeldraken någon gång i veckan...

Hälsa din trevliga pedagogkollega och tacka för berömmet! Jag är glad att Sportfiskaren inte bloggar för han skulle vara mycket skojsigare än jag - det räcker alldeles utomordentligt att han skojsar till det i kommentarerna!